✅ فتوای آیت ا... العظمی سید کاظم طباطبایی یزدی در مورد قمه‌زنی

 

آیت ا... العظمی سید محمدکاظم طباطبایی یزدی صاحب کتاب گران‌سنگ «عروة‌الوثقی»  یقیناً از بزرگ‌ترین فقهای شیعه در چند قرن اخیر است به‌نحوی‌که کتاب مذکور علاوه بر اینکه در یک‌صد سال اخیر از متون اصلی تدریس فقه در حوزه‌های علمیه شیعه است، از طرف بسیاری از فقهای بعدی حاشیه زده‌شده است. در محضر ایشان بزرگانی چون آیت ا... سید ابوالحسن اصفهانی و آیت‌الله شیخ محمدحسین کاشف الغطاء و .... تربیت‌یافته‌اند. به خاطر اهمیت و جایگاه بی‌نظیر این کتاب در بین تألیفات فقهی قرن اخیر، مرحوم  آقای حاج شیخ عباس قمی آن را با عنوان «غایة القصوی» به همراه پاسخ آیت‌الله ‌العظمی یزدی به «بعضی مسائل مهمه که در جواب اصول متفرقه مرقوم فرموداند» به زبان فارسی ترجمه و منتشر نموده است.
 متن سؤال و جواب فقیه کم ‌نظیر  و مرجع روشن‌بین شیعه در مورد قمه‌زنی به شرح ذیل است.

 سؤال:
 در تعزیه‌داری حضرت سید شهدا ارواحنا فداه شخصی زخمی مثل تیغ و غیره بر خود بزند جایز است یا نه؟
علی التقدیرین اگرشخصی بر بدن دیگری اگر بالغ باشد چه غیر بالغ، چه ممیز ، و چه غیر ممیز؛ زخمی بزند، به اذن خودش اگر بالغ باشد و به اذن ابوی اش اگر غیر بالغ باشد چه حکم دارد ؟ و ضعاً و تکلیفاً نسبت به زننده و زده شده و اذن دهنده؟
وعلی تقدیر جواز ، اگر کسی در جمیع صور متقدمه این افعال را به قصد مشروعیت و به عنوان عبادت به جا آورد چه حکم دارد؟

 پاسخ:
 تعزیه داری حضرت سید الشهدا ارواحنا فداه باید به نحوی باشد که از خود ائمه هدی علیهم السلام رسیده و به مثل زخم زدن، اذن از ایشان نرسیده است  و سابقین از علما هم  رخصت نداده‌اند و زخم زدن بر بدن دیگری جایز نیست؛ اگرچه خودش اذن بدهد، مگر در مقام علاج و بر فرض زدن، دیه ثابت نیست؛ چون عمد است و در عمد قصاص است نه دیه؛ و ثبوت قصاص هم چون به اذن بوده‌ معلوم نیست،مگر در غیربالغ که اذن او موثر نیست و اذن ولی هم ثمر ندارد. پس از برای غیر بالغ حق القصاص  ثابت است. و اتیان  به اعمال مذکوره به قصد مشروعیت و به‌عنوان عبادت، تشریع است.

❗️تذکر مهم:

فقیه بزرگوار در جمله آخر فتوای خویش تصریح می‌فرماید که هر کس این عمل (قمه زنی و زخم زدن بر بدن) راه به‌عنوان عزاداری و در نتیجه عمل مشروع در دین مقدس اسلام انجام دهد مرتکب « بدعت و نوآوری در دین» شده است که بر اساس فتوای همه فقها شرعاً حرام است.

 




دیدگاه های کاربران : (0)

Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

برچسب ها